HArm 5

Przestrzeń Analizy Dzieł św. Efrema

HArm 5

Dziewic i Świętych wychwalanie Chrystusa Króla[1]

[A.] Na walkę, która dokonała się na ziemi,
niech nadstawią uczu [ci], którzy potrafią rozróżniać.
Dziewictwo toczy spór
ze Świętością, swoją domowniczą[2],
aby pokazać swoim słuchaczom,
która jest wielka i większa
nie w sposobie życia ani z dzieł,
lecz z darów Ducha Świętego.
Jasne jest, że Dziewictwo więcej się trudzi,
a owa Świętość jest wielka,
która przemieniła się i splunęła na ten świat
po tym, jak go posmakowała.
Posłuchajcie słów Dziewictwa,
a po tych [słowach] [słów] Świętości.

< Dziewictwo >

[B.] Patrz na Eliasza dziewiczego,
który przyczynił się do wytępienia Achaba,[3]
Jego Izebel dała psom na pożarcie,[4]
jego [Achaba] synów wydał mieczowi,[5]
pustkowie przyzwał na lud,[6]
stu ich [żołnierzy] spalił ogniem,[7]
osiemdziesięciu fałszywych proroków
zabił sam swoimi rękami.[8]

< Świętość >

[B1.] Także Ezechiel, święty prorok,
w swoim widzeniu udał się na Syjon.
Zakryte obrazy objawił[9]
i oddającym cześć słońcu przyniósł hańbę.[10]
Ponieważ do wyżyn się wznosił,
zobaczył kulty świętości przekazane ogniu.[11]
Miasto wydał na zniszczenie,[12]
a jego potomków popadło w niewolę.[13]

< Dziewictwo >

[B2.] Elizeusz został nawzany dziewicą,
ponieważ dwojakiego ducha otrzymał.[14]
Chleb dla głodnych rozmnożył,[15]
sprawił, że trysnęła woda na pustyni,[16]
wody zamienił w oliwę[17]
i pustkę śmierci uczynił naczyniem.[18]
Zanurzył drewno i w jego miejsce
sprawił, że wyłoniło się żelazo, [które] wyciągnął.

< Świętość >

[B3.] Jasne jest, że syn Buzi’ego
po tym [Elizeuszu] został przez niego [ducha] wzięty.
Ponieważ jego źrenice pragnęły[19]
zobaczył Cherubinów, którzy byli zjednoczeni.
Ujrzał Syna ponad wozem
i Boga w widzeniu ognia.[20]
Złączył rozproszone kości
i ożywił martwych swoim głosem.[21]

< Dziewictwo >

[B4.] Jasne jest, że Elieusz dziewiczy
wodom zanieczyszczonym przyniósł lekarstwo.[22]
Pobłogosławił Jerycho w potomstwie [tego Jerycha],[23]
a chłopców Betel zgładził.[24]
Oczyścił trędowatego Naamana,[25]
a czystego Gechaziego uczynił trędowatym.[26]
W jego życiu sprawił, że chłopiec ożył,[27]
a w jego śmierci wskrzesił zwłoki.[28]

< Świętość >

[B5.] Stąd jasne jest, bracia,
że Anna, córka Fanuela,
poznała w swojej świętości Syna,
którego nie rozpoznał lud w świętym Przybytku.
Wzięła Go w objęcia,
przyjął [ją] Duch, bo Go ucałowała.
Prorokini była brzemienna i prorokowała o nim[29]
odważnie w obliczu krzyżowników.

< Dziewictwo >

[B6.] Ponieważ wielki był również Daniel
swoim dziewictwem w Babilonie.
Gdy sen króla odczytał[30]
również inny sen został wyjaśniony.[31]
Napis na murze odczytał,[32]
widzenia Ducha stał się godny.[33]
Anioła ujrzał oczami[34],
wpadł do dołu z lwami i [z niego] wyszedł.[35]

< Świętość >

[B7.] O Pawła zaś, który został uświęcony,
kto opowie mocy?
Ponieważ został uznany za godnego apostołowania
i objawienia stał się godny.[36]
Przeniknął do Raju za pomocą widzenia
i do nieba wstąpił, błogosławiony.[37]
Ożywił martwego młodzieńca[38]
i ogłosił Ewangelię poganom.[39]

< Dziewictwo >

[B8.] Któż jest w stanie opowiedzieć to,
co przydarzyło się Janowi [Chrzcicielowi] dziewiczemu?
Ponieważ Duch stamtąd, z łona [matki] wziął [go]
i w swojej matce ogłosił swego Pana.[40]
Odpuszczenie dłużnikom dawał
przez chrzest, którego udzielał.[41]
Stał się godny Swojego Pana, który chrzcił[42]
i ujrzał zstąpienie Ducha.[43]

< Świętość >

[B9.] Bądźmy uważni na to, co przydarzyło się
w jego świętości Szymonowi.
Ponieważ fundamentem Kościoła [Jezus] go uczynił,
dał mu posiadanie władzy.[44]
I głową Apostołów go ustanowił
i kluczami dusz go obdarzył.[45]
Dał mu paść owce,[46]
[moc] rozwiązywania i wiązania.[47]

< Dziewictwo >

[B10.] Oto zaiste zwróć oczy na Dziewictwo,
z jak większą czcią było w przypadku Jana!
W tamtym czasie, gdy apostołowie byli poruszeni[48],
a on opadł obejmując pierś Syna,
i aby przez to [Dziewictwo = Jana] poznała Świętość [Piotr],
cokolwiek jest ukryte daleko od niej.
Dla tej [świętości] na wieczerzy
objawił, kto [Go] zdradzi.[49]

< Świętość >

[B11.] Lepiej niż kierować wzrok na Dziewictwo
Jana, które przyjemnościami[50] się rozkoszowało,
spójrz na świętego Szymona!
Ponieważ szedł po wodach,[51]
martwą Tabitę przywrócił do życia,[52]
a żywemu Ananiaszowi zadał śmierć.[53]
Cienie i pas Świętego
uzdrowienia przyniosły chorym.[54]

< Dziewictwo >

[B12.] Jest oczywiste, że Dziewictwo jest większe
i wyższe od Świętości.
Ponieważ ona urodziła Syna[55]
i mleko z piersi do ssania dała.
Usiadła również u jego stóp,
obmycia[56] mu dała.
Pod krzyżem przy Nim była[57]
i przy zmartwychwstaniu go zobaczyła.

< Świętość >

[B13.] Chciałbym[58] wiedzieć, o Dziewictwo
……………………………….[59]
Dziewice, które były wśród proroków
były niższe od Mojżesza.
A dziewice, które były wśród apostołów,
były niższe od Szymona.
Ponieważ w obu Testamentach
byli potężni święci mężowie.

< Dziewictwo >

[A1.] Czemu tak dużo o mnie mówisz?[60]
Czytaj i zobacz, Świętości,
że, jeśli wyższa jesteś niż ja
jak mniemasz,[61]
wyższe nawet od ciebie jest
małżeństwo Abrahamitów.
Zaiste małżeństwo nie jest wyższe
ani od ciebie, ani ty [nie jesteś wyższe] niż ja,
ale otrzymali dary [Ducha Świętego]
jeden dla drugiego, [ci] których wymieniliśmy.
Większy jest święty Paweł
według twojego słowa, niż Jan dziewiczy,
ponieważ powiediał: “Więcej się natrudziłem,
niż apostołowie, którzy byli przede mną.”[62]

[B14.] Większy niż prorocy jest świety Mojżesz,
a od apostołów większy jest Szymon.
Nie z powodu sposobu życia ani trudów,
ale darów, które otrzymali.
Z drugiej strony trud dziewictwa
większy jest niż świętość.
W ten sam sposób większa jest jego nagroda
według tej samej jego pracy.

[B15.] Bardzo chwalebny jest [ten], kto ją zachował
od czuwających, którzy mieli jej posiadanie.
I wielkie “Biada!” temu, kto ją zgubił
i wieczną hańbę z nią (=Biada!) ma.
A jeśli będzie chciał móc
z wielkim trudem, znajdzie je [dziewictwo],
ponieważ nie ma nic, co nie byłoby dla Boga łatwe
do wykonania, jak zostało napisane.[63]
Podaj, Panie, dłoń upadłym,
aby powstali z upadku!
Daj, Panie, lekarstwo zranionym,
aby uzdrowiły się ich rany,
a hipozepem tego twojego miłosierdzia[64]
niech zostaną wybieleni z ich nieczystości!

 

[1] Dod. pomóż, Boże.

[2] dosł. mieszkający z kimś jako stały towarzysz.

[3] 1 Krl 21,21

[4] 1 Krl 21,23.

[5] 1 Krl 21,21.

[6] 1 Krl 17,1.

[7] 2 Krl 1,10.

[8] 1 Krl 18,40.

[9] Ez 8,1-4.

[10] Ez 8,16-18.

[11] Ez 10,1-8.

[12] Ez 12,17-20.

[13] Ez 12,11-15.

[14] 2 Krl 2,9-10.

[15] 2 Krl 4,42-44.

[16]

[17] 2 Krl 4,1-7.     

[18] dosł. garnkiem. 2 Krl 4,38-41.

[19] Ez 1,4-14.

[20] Ez 1,26-28.

[21] Ez 37,1-10.

[22] 2 Krl 2,19-22.

[23] 2 Krl 2,18-19.

[24] 2 Krl 2,23-24.

[25] 2 Krl 5,1-14.

[26] 2 Krl 5,20-27.

[27] 2 Krl 4,14-17.

[28] 2 Krl 4,26-37.

[29] Łk 2,36-38.

[30] Dn 2,37-45.

[31] Dn 4,16-24.

[32] Dn 5,17-28.

[33] Dn 7.

[34] Dn 8,15-27.9,21-26.10,4-9.

[35] Dn 14,28-42.

[36] Dz 9,4-16.22,7-21.26,12-23; Gal 1,15-16.

[37] 2 Kor 12,1-4.

[38] Dz 20,9-12.

[39] Por. Dz 9,4-16.22,7-21.26,12-23; Gal 1,15-16.

[40] Łk 1,41-44.

[41] dosł. którym chrzcił. Łk 3,3-6.

[42] Mt 3,13-17.

[43] J 1,32.

[44] Mt 16,18.

[45] Mt 16,19.

[46] J 21,15-17.

[47] Mt 16,19.

[48] zaniepokojeni, drżeli, chwiali się.

[49] J 13,21-30.

[50] pieszczotami, pochwałami, pochlebstwami.

[51] Mt 14,24-31.

[52] Dz 9,36-41.

[53] Dz 5,1-6.

[54] Dz 5,15.

[55] Łk 2,6-7.

[56] kąpiele, obmycia.

[57] J 19,25-27.

[58] Veli (forma podstawowa velum) oznacza okrycie, zasłonę, welon. Wydaje się, że chodzi raczej o czasownik “velle” (chcieć), który w 1 os. l.poj. cz. teraźn. tr. łączący ma poprawną formą to “velim”

[59] Luka.

[60] Ps 35,26. LXX: οἱ μεγαλορημονοῦντες ἐπʹἐμέ. וּכְלִמָּ֑ה הַֽמַּגְדִּילִ֥ים עָלָֽי P: ܘܐܝܠܝܢ ܕܡܬܪܘܪܒܝܢ ܥܠܝ ܢܠܒܫܘܢ ܒܗܬܬܐ܂

[61] hemistych jest zbyt krótki. Prawdopodobnie brakuje kilku słów.

[62] 2 Kor 12,11-12 (?).

[63] Koh 11,23 (?), Łk 1,37 (?).

[64] Można też rozumieć jako: hizopem w Twoim miłosierdziu.